ارایه امتحان از کتاب های درسی در قالب word و pdf

راهنمای پروژه علمی


از آنجا كه تفكر و تعمق در پديده هاي عالم هستي كه همه آنها از ذرات كوچك تا كرات و كهكشانهاي بي انتها
مخلوقات خداوند متعال هستند ، ظرفيت بي انتهايي را در ارضاي كنجكاوي انسان در كشف حقايق و روابط بين
پديده ها در جهت دستيابي به اعتقاد عميق و ايمان پايدار به خدا دارد ،از اينروست كه در قرآن، خداي باري تعالي
دستور موكد به جستجوي در طبيعت و توجه به قدرت لايزال الهي در آفرينش عالم هستي دارد.
در همين راستا آموزش و پرورش خود را موظف و مكلف مي داند با پيش بيني برنامه هاي مناسب اين فرصت را
براي كودكان ودانش آموزان فراهم نمايد تاحاصل تحصيلات مدرسه اي ، تنها انتقال پاره اي از مفاهيم به ذهن دانش
آموزان نباشد ، ( سواد به معني سنتي ) كه با فراموش شدن آن مفاهيم ، حاصل كليه سال هاي تحصيل نيز از دست
برود . به همين سبب ، بايد سعي كنيم علاوه بر مفاهيم پايه ، راهي به دانش آموزان نشان دهيم كه خودشان بتوانند به
دنبال معرفت و دانش مورد نياز خود بگردند و به يك يادگيرنده ي مادام العمر تبديل شوند . به همين منظور علاوه
بركسب دانش بايد راه و روش يادگيري را هم به آنان بياموزيم تا ميل به يادگيري در آنان تقويت گردد .
پروژه ي علمي به علت ماهيت هيجاني و اكتشافي خود ، ميل به يادگيري را در دانش آموز تقويت مي كند و به
علّت ماهيت فرايندي خود راه و روش يادگيري را نيز به او مي آموزد بنابراين مي تواند ابزاري بسيار قوي در خدمت
تعليم و تربيت به معناي واقعي باشد . معاونت آموزش ابتدايي بنا بر اهميت پرورش روحيه فعاليت گروهي از
پروژه ها يي كه توسط دانش آموزان بصورت گروهي انجام مي گيرد حمايت مي نمايد و اولويت بالاتري را در
ارزيابي اينگونه پروژه ها در نظر مي گيرد.
از آنجايي كه دانش آموزان دوره ابتدايي از نظر كسب مهارت ها و تجربيات علمي در ابتداي راه قرار دارد ، براي
انجام فعاليتي مثل پروژه علمي نياز به كمك و راهنمايي معلم و والدين و حتي يكديگر دارن د . معلمان عزيز
مي توانند اين راهنما را مطالعه و براي هدايت دانش آموزان به كار گيرند

انتشار : ۴ آذر ۱۳۹۷

آموزش املا با شیوه های خلاقانه


باسمه تعالی

آموزش املاء همراه با شيوه هاي خلاق و متنوع

املاء چيست؟

انتقال عين كلام است به نوشتار. آن هم نوشتار رسمي، گفتار محاوره اي در املا به كار گرفته نمي شود.

اهداف اصلي املاء:

1 -درست نويسي: تبديل نشانه هاي آوايي به نوشتاري

2- زيبا نويسي: از نظر اندازه، فونت و فاصله بين كلمه ها

3- خوانا نويسي: بدون غلط، تميز و زيبا مطابق با رسم الخط كتاب درسي

نحوه ي قرائت املاء:متن املاء قبل از نوشتن دانش‌آموزان يك بار خوانده شود و از بچه ها خواسته شود كه متن را به دقت گوش دهند، بدون آنكه چيزي بنويسند. حال متن املاء با صداي رسا و شمرده خوانده شود. در تقرير املاء رعايت زبان معيار و تلفظ صحيح كلمه ها و تركيب ها ضروري است. از تكرار زياد و غير ضروري پرهيز شود چرا كه اين عمل موجب كند نويسي و بي‌توجهي مي شود. هنگام قرائت علائم سجاوندي توسط آموزگار بيان شود، تا دانش آموزان درست و دقيق بنويسند. متن املاء در پايان يك بار ديگر خوانده شود. متن املاء كلمه به كلمه قرائت نشود بلكه به صورت گروه كلمات به هم مرتبط بيان شود، تا ارتباط معنايي و انسجام كافي رعايت شود. پس از تصحيح املاء لازم است: دانش آموزان كلماتي را كه اشتباه نوشته‌اند به طور صحيح و خوانا در پايان املاء بنويسند و آن ها را در جمله‌هاي مناسب به كار ببرند. در صورت امكان براي كلمه يا كلمات اشتباه نوشته شده يك يا دو واژه هم معني، مترادف يا متضاد يا هم خانواده بيان گردد. (با راهنمايي آموزگار و والدين) ديكته را در دفتر مشق با رعايت حاشيه و علايم سجاوندي پاكنويس نمايد و صورت صحيح كلمه هايي را كه اشتباه نوشته است به منظور توجه بيشتر با رنگ ديگر بنويسد.

شيوه هاي خلاق و متنوع آموزش املاء:

املاء به صورت گروهي: دانش آموزان به گروه هاي 3-2 نفري تقسيم مي شوند از هر گروه خواسته مي‌شود متن املايي تهيه نمايند. از متن هر گروه قسمت هايي را انتخاب كرده به صورت يك متن پيوسته ديكته مي‌شود تا بچه ها بنويسند. متناسب با آنچه كه بچه ها نوشته اند معلم امتياز حاصل هر گروه را اعلام مي دارد. در اين نوع املاء نويسنده متن در هر گروه دانش آموز ضعيف آن گروه مي باشد.

املاي خطابه‌اي: فراگيران در گروه به هم املا مي‌گويند يا به اوليا و خواهر برادر در منزل املاء گفته مي شود و تصحيح توسط گوينده صورت مي پذيرد. در اين نوع املاء تثبيت يادگيري املايي و صحيح نوشتن واژه ها مد نظر است.

آموزش املاء هنگام تدريس كتاب بخوانيم: در هنگام تدريس كلمات مشكل دو املايي روي تابلو كلاس نوشته از بچه‌ها مي‌خواهيم به صورت شفاهي براي آن ها هم خانواده، متضاد، مترادف و ... جمله بگويند.

املاي سنتي: به صورت خطابه‌اي براي دانش‌آموزان گفته مي‌شود و تصحيح توسط معلم يا دانش آموز صورت مي‌گيرد.

كامل كردن جمله ها براي تقويت املاء: چند جمله روي تابلو نوشته مي‌شود به طوري كه در جمله جاي يك كلمه خالي بماند سپس در پايين تابلو تعدادي كلمه(از جمله كلمه مورد نظر) قرار مي‌گيرد و متضاد و مترادف و هم خانواده آن نوشته مي‌شود و سپس بچه‌ها گروهي بايد كلمه مناسب را در جاي خالي قرار دهند. در پايان جمله ها را با صداي بلند مي‌خوانيم.

املاي مشاركتي: دانش‌آموزان به گروه هاي 3 نفري تقسيم مي‌شوند يك نفر به عنوان گوينده تعيين مي‌شود، دانش‌آموزي نويسنده و دانش آموز ديگر ناظر. در ضمن در نوشتن ناظر به نويسنده ياري مي دهد.

تهيه متن از غلط هاي املايي دانش آموزان: در اين فعاليت هر ماه يك بار از ميان كلمه هايي كه دانش آموزان در متون املايي 4 هفته گذشته اشتباه داشته‌اند متن املايي جديدي فراهم مي‌آيد اين متن مي تواند به صورت غلط در اختيار بچه‌ها قرار گيرد تا درست آنها را بنويسند و هم چنين مي‌شود از جانب آموزگار بيان و بچه‌ها بنويسند.

املاي بدون نقطه: از روي متني كه قبلا آماده شده كپي گرفته شود، از بچه‌ها مي‌خواهيم نقطه هاي موجود در متن را كه حذف شده‌اند نقطه گذاري نمايند.

املاي جمله نويسي: در اين روش 20 كلمه از متن درس انتخاب مي‌شود و روي تابلو كلاس نوشته مي شود. از بچه ها مي‌خواهيم با هر كدام از كلمه‌ها در دفتر خود جمله بسازند. پس از تصحيح املاي دانش آموزان با انتخاب معلم چند نفر جملات خود را براي دانش آموزان ديگر مي‌خوانند.

املاي حفظي: آموزگار متني را در اختيار بچه ها مي‌گذارد تا قبلا آن را بخوانند و مرور نمايند. در روز املاء معلم ابتداي جمله‌هاي متن را بيان مي‌نمايد تا دانش آموزان از حفظ باقي متن را بنويسند.

املاي كامل كردني: متني از درس آماده مي‌گردد و جلوي كلمات كليدي جاي خالي قرار داده مي‌شود سپس از دانش‌آموزان مي‌خواهيم تا با هم معني يا هم خانواده كلمه مورد نظر جاي خالي را پر نمايند.

املاي آبي: در ظرفي پر از آب از دانش‌آموزان خواسته مي‌شود تا با انگشت كلمه‌هايي را كه برايشان ديكته مي‌شود بنويسند.

كامل كردن املاء با كمك حافظه: املايي به صورت متن تهيه مي‌شود و حدود 20 كلمه را كه ارزش املايي دارند به صورت جاي خالي در متن در نظر مي‌گيريم سپس دانش‌آموزان با استفاده از آنچه كه آموخته‌اند كلمه ها را در جاي خالي جايگزين مي‌نمايند.

املاي ذهني: متني از املاء بين دانش آموزان توزيع مي‌شود و پس از چند دقيقه جمع آوري مي‌گردد. سپس از دانش آموزان خواسته مي‌شود تا كلمه‌هايي را كه در ذهنشان باقي مانده است روي دفتر يا ورقه بنويسند.

قرائت املاء توسط دانش آموزان ضعيف: معلم متن املايي را به دانش‌آموزي كه از قبل انتخاب شده مي‌دهد و براي او يك هفته مهلت تعيين مي‌نمايد تا متن را مرور نمايد و روزي كه املاء دارند آن متن را براي بچه هاي ديگر بخواند و ديگران بنويسند.

املاي جمله نويسي روي تابلو: معلم مي‌تواند كلمه هايي را كه ارزش املايي دارند روي تابلو بنويسد و بچه ها از روي آن‌ها بخوانند و جمله بسازند.

املاي پاي تخته‌اي: از دانش آموزي خواسته مي شود پاي تابلو بيايد سپس معلم متني را قرائت مي‌نمايد و دانش آموز روي تابلو مي نويسد. همزمان دانش آموزان ديگر مطالب املاء را روي دفتر نوشته و اگر نوشتن درست كلمه‌اي را نمي‌دانند از روي تابلو نگاه كنند و بنويسند.

نوشتن املاء به كمك آينه: آموزگار متني را آماده مي‌نمايد در اين متن بعضي كلمه‌ها را بر عكس مي‌نويسد. بچه ها در هر گروه به كمك آينه آن كلمه را مي‌خوانند و شكل صحيح آن را مي‌نويسند.

املاي شمرده شمرده: متن املاء روي تابلو نوشته مي‌شود و به صورت شمرده شمرده خوانده مي‌شود سپس تابلو پاك شده و املاء گفته مي‌شود.

املاي رونويسي: كلمه هاي مهم و با ارزش املايي از متن درس روي تابلو نوشته مي‌شود و به بچه ها ياد آوري مي‌گردد در هنگام نوشتن املاء و در صورت برخورد با هر يك از كلمه‌هاي روي تابلو اگر آن را به خاطر نياورديد مي توانيد از روي تخته شكل صحيح آن را يادداشت نماييد.

املاي بي صدا: سبب تقويت هوش ديداري دانش آموزان مي‌گردد. بچه ها بايد ابتدا خوب به لب ها و حركات صورت نگاه كنند سپس كلمه يا جمله‌ي ادا شده توسط آموزگار را بنويسند. در حقيقت معلم مانند كسي است كه براي افراد ناشنوا املاء مي گويد. البته بهتر است معلم همان طور كه بي صدا املا مي گويد در فضا نيز با انگشتان دست بنويسد تا بچه ها با نگاه به آن كلمه‌ها را يادداشت نمايند.

مسابقه املاء نويسي: ( از طريق نوشتن كلمه هاي هم خانواده، متضاد، مترادف و جمله نويسي) 20 كلمه از درس انتخاب و از بچه‌ها خواسته مي‌شود براي 5 كلمه هم خانواده، 5 كلمه متضاد، 5 كلمه مترادف و با 5 كلمه جمله نويسي نمايند.

املاي زنجيره‌اي: ابتدا معلم جمله‌اي مي‌گويد سپس از دانش‌آموزان مي‌خواهد كه با آخرين حرف از جمله مورد نظر جمله جديدي بنويسند.

كامل كردن جمله‌ي ناقص: گاهي مي توانيم املاء را به گونه‌اي تنظيم نماييم كه جمله‌هايي ناتمام براي بچه‌ها خوانده شود سپس بخواهيم جمله ها را كامل نمايند.

املاي مرتب كردني: با 2 روش 1- تعدادي جمله را در اختيار بچه‌ها قرار مي‌دهيم و از آن ها مي‌خواهيم مرتب نمايند. 2- تعدادي كلمه به عنوان كليد در اختيار بچه‌ها قرار مي دهيم و از آن‌ها مي‌خواهيم با كلمات جمله بسازند. پس از جمله سازي از دانش آموزان مي خواهيم جملات را مرتب نمايند. نكته1: كلمات كليد واژه حتما بايد درباره يك موضوع يا مطلب باشند. نكته2: در جلسه‌ي بعدي مي‌توان از هر دو روش بالا املاي تقريري از دانش آموزان گرفت.

 

برگرفته از مطالب وبلاگ آقای خلقتی

انتشار : ۴ آذر ۱۳۹۷

اهداف و انتظارات آموزشی پایه اول ابتدایی


اهداف و انتظارات آموزشی پایه اول ابتدایی که برای سهولت در استفاده درون یک جدول به صورت خلاصه آورده شده است.

انتشار : ۱۱ شهریور ۱۳۹۷

نمون برگ پیشرفت دانش آموز


معلمان با استفاده از این فایل می توانند پیشرفت دانش آموزان را در درس های مختلف به صورت مدون در اختیار داشته باشند.

انتشار : ۹ شهریور ۱۳۹۷

نمون برگ خود ارزیابی دانش آموز


با قرار دادن این فایل در اختیار دانش آموزان آن ها در مورد عملکرد خودشان فکر خواهند کرد و نیز راه هایی برای پیشرفت خود پیدا خواهند کرد و چون خودشان این راه ها را یافته اند با تلاش بیشتری این راه ها را به کار خواهند بست

انتشار : ۹ شهریور ۱۳۹۷

نمون برگ ارزیابی والدین از پوشه کار


والدین می توانند با استفاده از این فایل پوشه کار فرزندانشان را مورد سنجش قرار دهند و آن را در اختیار معلم قرار دهند تا معلم از نظر آنان مطلع شود.

انتشار : ۹ شهریور ۱۳۹۷

نمون برگ ارزیابی معلم از پوشه کار


معلمان می توانند با استفاده از این فایل پوشه کار دانش آموزان را با استفاده از یک چارچوب مشخص مورد سنجش قرار دهند.

انتشار : ۹ شهریور ۱۳۹۷

ملاک های خود ارزیابی معلم


معلمان می توانند با استفاده از این فایل عملکرد خود را در کلاس درس بسنجند.

انتشار : ۹ شهریور ۱۳۹۷

برگ ثبت واقعه نگاری


برگ ثبت واقعه نگاری برای این که معلمان بتوانند واقع نگاری های خود را در یک چارچوب مشخص بنویسند

انتشار : ۹ شهریور ۱۳۹۷

مشخصات روی پوشه کار


معلمان می توانند از این فایل پرینت گرفته و روی پوشه کار دانش آموزان بزنند

انتشار : ۹ شهریور ۱۳۹۷

مقیاس درجه بندی عددی


مقیاس درجه بندی عددی برای استفاده معلمان در یک جدول طراحی شده و در این فایل قرار داده شده است.

انتشار : ۹ شهریور ۱۳۹۷

برگ ثبت واقعه نگاری


بسیاری از معلمان برای ثبت واقعه نگاری های خود قالب مشخصی در اختیار ندارند و نمی توانند مشاهدات خود را در قالب یک طرح ارائه دهند در این فایل قالبی برای ثبت واقعه نگاری ها ثبت شده است.

انتشار : ۵ شهریور ۱۳۹۷

اهداف و انتظارات آموزشی پایه دوم ابتدایی


اهداف پایه دوم ابتدایی به تفکیک کتاب ها در این فایل جمع آوری شده و به صورت خلاصه در یک جدول قرار داده شده است.

انتشار : ۵ شهریور ۱۳۹۷

فرم ارزیابی دانش آموزان در منزل


اولیای محترم می توانند با کمک این فرم فعالیت های فرزندانشان را در منزل ارزیابی کنند و در صورت لزوم آن را در اختیار معلمان قرار دهند.

انتشار : ۵ شهریور ۱۳۹۷

فرم ارزیابی مستمر دانش آموزان


با کمک این فرم می توانید وضعیت پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را در درس های مختلف بسنجید

انتشار : ۵ شهریور ۱۳۹۷

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما